tisdag 25 januari 2011

Människor gör mig galen!

Att man kan vara med om så mycket bara genom att stå i en golfkiosk trodde jag aldrig. Jag upplever så mycket skratt och så mycket irritation och blir så himla förvånad där. På somrarna är det en golfkiosk där vi även har glass, kaffe, muffins och läsk, och på vintern är det mer av en varm choklad kiosk där vi även har korv, kaffe, läsk och smörgåsar.
Nu hänger det en skylt på själva kiosken vid skyltfönstret där man handlar, på den skylten står det
Priser för Golf:
60kr Vuxna
40kr Barn

Under skyltfönstret står det en skylt där det står vad vi säljer just nu, alltså varm choklad, korv etc. Golfbanan där kiosken är, syns inte eftersom den är täckt av snö och själva kiosken ligger vid värdshuset i närheten av en skidbacke. Med denna bild tydlig så kan dessa händelser jag tänkte skriva ner här, tyckas oerhört...ja, konstiga?
Några exempel på människor som får mig att känna allt möjligt samtidigt, alltså skratt, tårar och irritation. Samtidigt får de mig att undra hur vår värld ens funkar så väl som den gör många gånger när det finns så många konstiga människor. Ofta är det folk som har familjer och barn, vuxna människor som kommer med så sjukt konstiga frågor och kommentarer och så konstigt beteende. Och allt detta ser jag bara genom att stå i en kiosk. Otroligt!

För bara några dagar sen ser jag en liten tant gå mot skyltfönstret, så jag öppnar...men hon ser på mig, ler och går förbi, kämpar sig över en liten kulle, halkar lite och verkligen kämpar för att komma över den, igenom all snö, så jag frågar -"Behöver du hjälp?"  det frågar jag både på grund av att hon ser ut att ha d jobbigt och på grund av att hon faktiskt inte kommer nånstans, alltså vägen hon är på väg uppför leder bara in till mig, in till den lilla kiosken där min mamma även satt just då och gjorde mig sällskap. Tanten ler, skrattar lite och svarar att nej då, hon behöver ingen hjälp. Sen fortsätter hon att halka och ta sig fram...tills jag inte ser henne längre. Plötsligt hör jag att nån rycker och drar i dörrhandtaget. Jag o mamma ser på varann och tänker förmodligen likadant, att neeee, det kan väl ändå inte va ... men joo...det var det! Lilla tanten öppnar dörren och är alldeles utmattad, tar av sig vantarna och stiger in i den lilla kiosken som är alldeles för liten och full med varor så att knappt jag och mamma får plats där. Väldigt trångt. Tanten stiger som sagt in och stänger dörren bakom sig och jag säger ingenting för jag förstår inte riktigt vad hon gör...sen säger jag typ nåt med...eeeh...man handlar här ute...=O
Då tittar hon på mig, helt chockad och säger "Jaaaaahaaaa, får man inte sitta här inne???".....
Därefter, går hon, köper inget, hade inte tänkt göra det heller, hon ville bara sitta inne i den lilla kiosken.....

En annan gång kommer en man fram och berättar för mig att längre in i skogen så är det ett träd vars grenar har fallit av och ena grenen som är kvar är väldigt stor och tjock och om den skulle falla av så kan nån bli skadad !
...."oookej..." Det lät ju inte bra men...vad ska tjejen som står i kiosken och säljer varm choklad göra...tänker han då att jag ska ta mig in till skogen och fixa den där grenen på nåt sätt... för han sa det med sån entusiasm så man förväntade sig att han skulle säga "So come on, lets go"... det var inte small talk medan han vänta på sin beställning eller nåt, han stannade till lite snabbt för att berätta detta och gick sen vidare... Och det finns en hel del män som finns lite här och var på gården, som kan hjälpa till med sånt, om ens de skulle ställa upp och bry sig om en gren i skogen! Men jag har definitivt inte så mycket med det och göra.
Folk verkar tro att jag är nån slags reception eller informationsdesk, och jag funderar starkt på att ta betalt för varje fråga. Då det minst 5ggr om dagen kommer samma fråga (Vad kostar liftkort? som jag inte ens säljer eller har o göra med, eller Vart är toaletten? som är jättejobbigt och förklara spec flera gånger om dagen och sen efter allt detta kommer det någon sällskapsjuk som öppnar skyltfönstret själv bara för att prata om vädret eller hur året har passerat!

Folk har bett mig att tända en brasa till dem, att hjälpa dem hitta sin kollega, fru, hund... hjälpa dem bära nånting ner till parkeringen ... och ofta står de och stirrar på golfskylten, därefter vänder dem sig till mig och säger
" eeeehmm jaaaa (läser golfskylten) då tar viii...hmm...vi tar en sån där varm choklad!" ....och det var innan vi hade någon skylt om det vi säljer just nu...endast golfskylten var uppe...vet inte vart dem läser och vad de läser...jag har till och med gått ut för att kolla om inte det är någon som lagt nån ny skylt där!
En man kom nyligen och sa -"Kostar det 60 för en vuxen?" och jag förstod ingenting...sen fortsatte han -"Det är väl 60kr för en vuxen?"  -"Vad vill du köpa?" frågar jag.... -"Ja men jag tänkte att man köper något här för 60kr, då tar jag det."  Seriöst, hur konstig får man vara?  Han tänkte köpa golf för 60 kr och jag visade golfbanan som inte existerar i vinter och sa att det gäller för sommaren nu har vi varm choklad, kaffe och korv. Dååå verkar han bli upplyst..."Jahaaa, okej okej då vet jag." Vänder sig och går.... O my God!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar