tisdag 25 januari 2011

Historia, Psykologi, Litteratur och Delfiner

Läste klart 2 historie (Vetenskapens värld) tidningar, och måste bara säga att man lär sig såå mycket bara genom att läsa tidningarna. De är uberbra! Vikingar, holocaust, hur vapen kom till, väldigt, väldigt intressant och man inser att det är verkligen sant att man kan aldrig förstå dagens värld och samhälle om man inte kan nån historia. All historia jag läst hittills ger mig hela tiden aha-upplevelser. Det gäller verkligen allt, allt har en historia, jag menar hur kan man inte tycka om att läsa historia! Det är som att lära känna allt på nytt, avslöja hemligheter och det sätter hjärnan i gång som bara den!
Sitter nu och läser psykologi böcker och jag är helt extatisk. Så spännande! Jag vet inte om jag tycker att bilden jag har av "psykolog jobbet" är så rolig, att sitta och lyssna på deprimerade människor dag ut och dag in, klagomål och yada yada ...det låter hemskt men faktiskt, man måste ju bli påverkad själv, för jag kan inte tänka mig att jag bara ska ha en on-off knapp och glömma patienterna när jag går hem från jobbet.
Men att läsa psykologi och läsa om olika fall och lära sig hur hjärnan funkar och allt sånt, Guuuuu va intressant! Jag har alltid tyckt att hjärnan är fascinerande, har ju vart med om en hel del själv, tänker på konstiga drömmar som sen visat sig ha nån konstig betydelse i verkliga livet som tex att jag drömmer en och samma dröm hela tiden eller att jag kan gå upp mitt i natten, mitt i en dröm, dricka vatten, lägga mig och fortsätta drömma precis där jag slutade. Hur går det till? Har vi haft ett liv innan detta? Hur kopplar hjärnan det? Den är ju också ett organ som allt annat...När jag brukade ha problem med hypnagogt tillstånd vilket jag som tur sluppit ett bra tag nu...så var jag ofta och länge rädd för att jag i framtiden skulle drabbas av schizofreni för det fick mig ibland att tro att jag redan hade det eller var på väg att få det. Med tanke på att det händer mig så konstiga saker och alltid gjort, att jag hör saker ingen annan hör, att jag sett saker jag aldrig glömmer eller kan förklara och främst mina drömmar...mitt "nattliv", gör att jag såå gärna skulle vilja lära mig mer om hypnoser, drömmar och hjärnan.
Jag såg en gång ett program på Discovery Channel om hur människor som fått ett nytt organ ibland kunde känna sån stark kärlek eller längtan till ett visst ställe, eller för en fullständig främling ute på stan, så pass att en man gick fram och kramade en helt okänd kvinna. Det visade sig sen att den kvinnans bror hade dött och att broderns lever hamnat hos denna man. Programmet gick ut på att berätta om hur vårt minne, känslor och upplevelser inte bara samlas, finns och sparas i hjärnan utan även i alla kroppens celler och finns därför i våra organ. Så även en stor psykologisk del av oss överförs till någon annan vid en transplantation. Dessa saker är så himla interessanta. Vet inte riktigt om det tillhör psykologin men kändes som det.
Har gjort en sida som jag ska koppla till denna blogg där jag tänkte skriva ner böcker jag läser och kan rekommendera eller inte rekommendera.
Nu ska jag gå och uppdatera mig om vad som händer i Taiji, Japan och de vackra och otroligt intelligenta  varelserna som slaktas av hjärndöda människor. Blir så arg bara jag tänker på det! Sen måste jag skriva ett brev och försöka se hur det blir bäst att göra för att göra nån slags namninsamling eller få många likes på fb eller något liknande för att sen även skicka det till Japans ambassad. Alltså ett slags klagobrev kan man säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar