lördag 9 april 2011

Rain, rain, rain, nature, green, small town, safe, lake and rivers nearby...

Okej...så jag har idag suttit och läst en massa om olika universitet, hur bra deras utbildningar är, vart dem lägger ner mest resources, kostnad osv osv. Jag fann en massa däremot så har ett universitet fastnat riktigt mycket nu. Vet inte hur länge det håller i sig när jag får mer information men just nu har jag iallafall en hel del kunskap om skolan iallafall sådant som är intressant för mig.
Jag har alltid haft tanken att jag verkligen vill att det ska vara ett "university" och inte ett "college" mitt junior och senior år (tredje och fjärde kandidatåren) på grund av att, vadjag vet iallafall så gör man mer forskning på universitet, upptäcker nya saker och gör en massa research medan man på ett college inte ägnar sig åt forskning utan mer åt att just studera ämnen och det som redan är upptäckt så att säga. Jag ska ta reda på mer om detta så jag vet exakt, när jag väl kommer fram och pratar med min advisor. Jag hittade idag just ett college och visst jag har inte besökt det, idag är första gången jag hör talas om det och har endast fått info genom nätet. Men jag har läst en massa positivt och en hel del negativt också, precis som det står om alla skolor. Man får helt enkelt se om det passar en personligen, alla tycker ju olika och alla skolor passar inte alla och allt negativt jag läst har varit mest om att det inte finns så mycket natt och klubbliv, det är en rätt liten stad och det finns inte så jättemycket festande. Oavsett om detta är sant eller inte så påverkar det inte mig på något sätt. Jag är säker på att det finns något ställe att gå ut på om man nu skulle vilja det, men att det inte finns en massa olika ställen och att det inte ordnas mycket fester förutom på skolans fraternities och sororities stör inte mig ett dugg. När det gällde det viktigaste, det akademiska, så var det bara gott, och även om vissa klagade så är det såna klagomål för precis ALLA skolor jag läst om bla Harvard, Brown, Oxford och Yale. Man får ta till sig det som passar in på en själv för collegeupplevelsen och utbildningen blir vad man gör den till. Längtar man tills lektionen är över så ja, då är det svårt att klara sig bra och få en bra upplevelse då är det också lätt att skylla på andra, oftast proffesorerna som faktiskt inte behöver dalta med en på college, för det verkar som rät många verkar tycka att dem ska göra just det, hålla en i handen. Löjligt.

Nu till det jag ville säga från början...att jag ska åka till Kalifornien är så, så spännande att jag inte finner ord att beskriva känslan! Tiden går jättefort nu känner jag, januari och februari var två år långa känns det som medan mars gick snabbare och april...jag har ännu inte förstått att mars gått förbi och redan är man i mitten av april typ!!
Saken är den att jag aldrig nånsin hade tänkt på Kalifornien när jag tänkte på USA och alla skolor jag haft i huvudet, alla städer, det har aldrig varit Kalifornien. Jag har inte ens tänkt tanken att jag vill besöka L.A eller N.Y för det är just dem städerna alla andra verkar vilja se. Det skulle vara jättekul att se städerna såklart men jag har som sagt aldrig tänkt tanken eller planerat eller haft viljan att faktiskt åka dit eftersom det är så många andra platser jag vill till först och hellre.
Sol, hav, stränder, Hollywood, fester, arkitekturen, palmer, allt sånt man tänker på när man tänker på Cali är såå inte jag. Jag gillar inte för mycket sol, avgudar regn, föredrar sjöar framför hav väldigt mycket, speciellt då jag har hydrofobi, hela Hollywood grejen och festerna där med all lyx och sånt är så inte jag, arkitekturen som är i spansk stil...neee...palmerna neee jag älskar skog! mörka dimmiga skogar, barrskog, lövskog allt sånt men inte det där tropiska med palmer och strand och hav och drinkar i handen som är dem flestas paradis typ. Jag har aldrig hört någon hålla med mig när jag sagt denna åsikt till dem men jag står för den för det är ju så jag tycker. =)
Sen är jag självklart jätteglad att det blir just Santa Barbara till en början, för den staden och skolan verkar passa mig bäst just där och nu när jag har chansen att vara i Cali så ska jag försöka se så mycket som möjligt.
Tillbaka till Charleston, staden är sååå historisk när jag såg alla bilder och videoklipp så ser det ut som att ingen har byggt om något eller rört något sen 20-talet! Historiska byggnader! Så underbart, jag älskar sånt! Massa, massa grönt, floder, sjöar arkitekturen är exakt så som jag vill ha den haha...men innan jag såg allt detta, hade jag funnit skolan. Allt jag fick reda på om staden sen vart bara ett stort stort plus.
Jag sökte på vilka skolor längre österut som hade bra rykte och bra utbildningar inom dem majors och minors som jag kommer att läsa. Och då kom denna liberal arts skola upp som har en massa majors och minors, har ett jättegott rykte, är jättedyr men ändå billigare än dem jag tidigare drömt om (som jag tänker spara i mitt undermedvetna och börja drömma om igen under mitt junior år)
Jag skulle kunna ha råd med denna skola men jag måste fortsätta spara så mycket som jag gjort nu, vilket jag varit extremt duktig med! Jag har inte ens lust att handla något för det känns så onödigt när man har ett sånt här mål och sådan stark vilja att komma dit, och man vet vad som krävs. Jag måste jobba väldigt hårt på SBCC men det verkar inte omöjligt. Jag läste alla requirements för transfer studenter och självklart, det är mycket billigare för in-state transfers än out of state...nästan dubbelt så mycket billigare! Men så är det.
Jag tittade på det som är allra viktigast och det var det som gjorde mig intresserad, efter att även ha kollat priset, räknat en massa, kollat vad de är ute efter mm. så började jag läsa mer om själva campus och dess historia samt om staden. Då blev jag nästan förälskad i Charleston och College of Charleston som skolan heter. Helt otroligt vackert. Skolan är 250 år gammal vilket gör att den hamnar bland dem äldsta universiteten. Hög transfer till Graduate edu. till Ivies...mm. Hoppet finns ! =)
Min rubrik ovan berättar om vad jag älskar, hur min drömstad, plats skulle vara att bo på. Något i stil med Dawsons hus i Dawsons Creek, som spelades in i North Carolina så jag kände likheten! Men ändå inte. Mycket natur iallafall. Då jag starkt ogillar storstäder och platser med mycket människor så är min dröm en liten stad, som något i The Gilmore Girls. Bilderna nedan är på College of Charleston och även staden.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar